Annons:
Etikettstyling-och-knep
Läst 2482 ggr
[mitzylinnea]
5/4/14, 12:11 AM

Balsam metoden

Hej! Jag har väääldigt tjockt hår som är en blandning mellan rakt, vågigt och korkskruvar ibland (mest vågigt) och de blir såå himla tovigt jämt!… 😕 

Jag har läst att balsam metoden ska funka för tovigt hår men va innebär de och hur gör man? Funkar de verkligen så bra? Även på lååångt och tjooockt hår? 

Tacksam för svar då de har varit väldigt nära att möta den fruktade kökssaxen och när man borstar vill man bara gråta… 😇🤪

Annons:
Veda
5/4/14, 12:28 AM
#1

Läs här http://lockig.se/index.php/bm/balsammetoden. 

Jag har självlockigt kort hår och tvättar för det mesta med balsam. Funkar jättebra.

tankgirl
5/4/14, 12:33 AM
#2

Här har du de flesta no poo tvättmetoder : ) http://www.nopoo.se/har/tvatta/

[Tilde]
5/4/14, 8:57 AM
#3

Fungerar super! Det går ut på att inte använda schampo och endast använda silikonfria (bland annat) balsam, vilka låter håret andas och återfuktar väl. Man behöver heller inte tvätta håret speciellt ofta eftersom hårbotten inte blir uttorkad på samma sätt så det blir obalans och håret blir fett. Jag rekommenderar verkligen balsammetoden, eller någon annan no poo-metod om de fungerar bättre. 🙂

Crest
5/4/14, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har bara tvättat med balsam (och enstaka äggtvättar) i över två år och fungerar superbra! Håret blir ofta en hel del lockigare av det. Lägger upp före- och efterbilder så kan du se vilken skillnad det gjort på mig. På efterbilderna har jag nog ploppat och kramat upp håret, om jag låter det självtorka helt och hållet skulle det inte bli riktigt lika lockigt.

Före:

Crest
5/4/14, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Efter ett halvår

Crest
5/4/14, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Efter två år

Annons:
Crest
5/4/14, 7:12 PM
#7

Har även mycket mindre tovor nu än tidigare :)

[Tilde]
5/4/14, 7:28 PM
#8

Oj vilken stor skillnad! Så snyggt det blev! 👍

Officielle
5/9/14, 10:34 PM
#9

En fråga jag fortsätter fundera över och leta svar på är om håret verkligen blir rent av balsam? Har tänkt testa BM men vet inte om jag vågar efter att ha läst många otäcka inlägg.

Vad finns det för för- och nackdelar? 🤔

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
5/9/14, 10:46 PM
#10

#9 Det blir precis lika rent som med bara schampo förutom att du inte rubbar balansen i hårbotten! Så det finns egentligen bara fördelar med balsammetoden. 

Vad är det för otäcka saker du har läst om BM?

Crest
5/9/14, 10:47 PM
#11

#9 Grejen är att de många schampo- och balsamsorter innehåller bl.a. silikoner, som efter att håret tvättats rent lägger sig som en hinna utanpå hårstrået. Det behövs alltså schampo för att få bort hinnan, går ej med bara balsam.Men, innan man börjar balsammetoden måste man tvätta med ett silikon- och parabenfritt schampo, för att få bort silikoner m.m. ur håret. Därefter är det fritt fram att bara tvätta med balsam (fritt från silikoner och lite andra grejer, kan länka en checklista om du vill!). Många gör dock så att de tvättar hårbottnen med ett lättare balsam utan så mycket oljor i, och har ett annat, mer vårdande balsam i längderna. En stor fördel med BM är också att balsam inte torkar ut håret, till skillnad från schampo.

Så ja, absolut går det att få rent! Annars skulle mitt hår nog vara ganska äckligt nu, efter två år utan schampo 😉. Kan dock ta någon vecka för håret att ställa om sig, så det kan bli ganska fett under omställningsperioden från schampo till balsam. Men det är värt resultatet! I nuläget kan jag gå i 1,5-2 veckor utan att balsamtvätta hårbottnen och utan att det blir fett. Däremellan har jag bara balsam i längderna och sköljer hårbottnen med vatten. Tycker faktiskt inte det finns några nackdelar, möjligtvis att det tar något längre tid att duscha då man måste massera in balsamen mer noggrant än när man tvättar med schampo ^^

Officielle
5/9/14, 11:00 PM
#12

#10 Hört om folk som tappat hår och fått fett hår ända ner i topparna och inte kunnat få bort det. Ska nog testa även fast jag är lite tveksam, jag vill att det ska funka så jag ska köra igång när sommarlovet börjar! :)

#11 Okej, Tror du att det funkar fast jag har relativt rakt och medeltjock hår? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
5/9/14, 11:34 PM
#13

#12 Låter som de har helt fel balsam för sin hårtyp samt inte sköljer ur det noga. Jag verkar bara tappa mer hår i duschen för det är enda gången jag borstar/kammar det. Alltså tappar jag färre hårstrån under dagen! Så det är egentligen lite tvärtom för mig :)

Annons:
Crest
5/10/14, 12:31 AM
#14

#12 Har hört att många rakhåriga använder balsammetoden med gott resultat, så det tror jag absolut. Har själv lockigt, men förutom att det blivit lockigare av BM så har det även blivit starkare och glansigare och mindre slitet, antar att det borde bli det även för platt hår 🙂

Officielle
5/13/14, 9:18 PM
#15

Är Life's Arganolja och balsam godkända? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
5/13/14, 10:38 PM
#16

Balsamet känner jag inte till så det kan jag inte svara på. Men så länge det bara är ren olja i arganoljan så borde det inte vara några problem, men vissa oljor kan vara svåra att få bort med endast balsam. Jag använder dock både olivolja och kokosolja utan problem, och om du skulle uppleva att det är svårt att få bort så kan man tvätta med t.ex. bikarbonat :)

Officielle
5/14/14, 11:11 AM
#17

#16 Okej, det står att oljan är av 100% arganolja så då borde den väl funka? Kan man bara köpa Garant Såklart balsam på Willys? Har tyvärr ingen Willys nära mig.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
5/14/14, 4:18 PM
#18

#17 Då borde det inte vara några problem, men som sagt kan vissa oljor t.ex. ricinolja vara svåra att få bort med bara balsam. Men du kan ju alltid googla lite så finns det säkert någon som har skrivit om det.

Har för mig att garant är Willys egna märke, så ja, tror tyvärr bara det går att köpa där.

[mitzylinnea]
5/14/14, 6:00 PM
#19

Är Bed Head ett bar balsam? Har de nu med shampo till 😐

[mitzylinnea]
5/14/14, 10:00 PM
#20

Länken i #1 funkar inte, och hur ofta måste man tvätta håret?

Annons:
Amandla
5/14/14, 10:09 PM
#21

http://lockig.se/ Du tvättar håret så ofta som just du behöver 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[hejhejhej!]
5/16/14, 9:40 PM
#22

Ditt hår låter EXAKT som mitt, tjockt, besvärligt och blir tovigt på 10 sekunder hah

[mitzylinnea]
5/17/14, 5:32 PM
#23

#22 Måttligt irriterande är de oxå.. Jag som verkligen hatar att ha uppsatt hår vill ju bara grina efter en kvart när håret är som de va innan ja borstade de.. :P

[mitzylinnea]
5/17/14, 5:34 PM
#24

#21 Kan fortfarande inte komma in på länken, de kommer upp nån blå krokodil o en röd triangel :P xD

Amandla
5/17/14, 5:42 PM
#25

#24 Det verkar vara något tillfälligt fel, för sådär såg det inte ut sist jag var inne där (när jag la in länken).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Tilde]
5/23/14, 10:10 AM
#26

#24 Den funkar nu :)

Officielle
5/26/14, 8:28 PM
#27

Är det någon som vet om "Garnier pärlemor inpackning" fortfarande är godkänd?

Samma med Ica's schampo'n, är de godkända? 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: