Annons:
Etikettstyling-och-knep
Läst 2230 ggr
[Tilde]
2014-04-11 10:32

Ditt bästa knep för snygga lockar

Visst har vi fina lockar naturligt, men ibland vill man hjälpa dem på traven genom att använda produkter, tekniker och annat smått och gott. Hur gör du för att få extra snygga lockar?

Själv brukar jag ibland linda en hårslinga i taget runt fingret medan håret fortfarande är blött, för att uppmuntra korkskruvar. Jag har några korkskruvar naturligt, men tycker det är fint när de sitter på flera ställen. 🙂

Annons:
Amandla
2014-04-14 12:28
#1

Jag tvättar någon dag innan, eller ännu hellre två dagar i förväg. Sen duschar jag håret med vatten i en sprayflaska, och tar i linfrögelé (koka upp 2 msk linfrö med 1 dl vatten, låt småkoka några minuter tills det märks att det tjocknar, sila av fröna och låt svalna. Går att förvara i kyl ca 4-5 dagar), och lindar en lock åt gången runt fingrarna för att förtydliga korkskruvarna. Låter det sedan självtorka eller ibland föna med diffuser.

Jag har kört balsammetoden i flera år och lockarna har blivit mycket snyggare 🙂så där är mycket vunnet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Tilde]
2014-04-14 12:34
#2

Oj vad intressant! Fungerar den gelén så bra? 😃 Känns som något man borde prova.

Mina lockar blir bara fulare och fulare för varje dag som går efter tvätt, såvida jag inte sover i ananasfrisyren eller liknande. Fungerar inte alltid att bara blöta det, för lockarna är ändå avsmalnade… 🤔 Dumma hår!

Amandla
2014-04-14 12:37
#3

Den passar mitt hår 😉Mitt hår gillar inte tunga och klibbiga geléer, det blir fett och livlöst. Linfrögelén är ju fettfri och när håret väl torkat så kramar jag lockarna försiktigt och då känns det inte överhuvudtaget att jag haft något i håret. Innan dess är lockarna rätt hårda av gelén.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Tilde]
2014-04-14 12:41
#4

#3 Det låter ju smart! 🙂 Tack för tipset!

stinabest
2014-04-17 15:59
#5

Jag hatar mina fula smålockar jag har i håret. Så efter jag duschat flätar jag det alltid och sover med det under natten. Sen på morgonen tar jag ut flätan och BAM så blir lockarna färre och håret lättare att platta :) Det är en pina ibland att ha lockigt hår. Funderar på att sluta platta håret och i stället satsa på att få fina lockar istället, för vill inte att mitt hår ska slitas mer. :/


[Tilde]
2014-04-17 17:26
#6

#5 Plattar du alltid håret? Jag önskar jag hade fler små lockar, de flesta av mina är ganska stora såvida jag inte kammar det när det är blött så håret "delar sig" mer. 🤔

Det borde du! Lockigt hår är det finaste som finns tycker jag - men det är också extra känsligt och torrt! Så man måste ta hand om det väl :)

Annons:
stinabest
2014-04-17 18:33
#7

#6

Ja, det är typ ett måste för min del. Det är mitt babyhår som smålockar sig vilket ser hemskt ut! Annars har jag mest lockar i innehåret och halvlockar "utanpå" så håret står typ rätt ut. Ser väldigt knasigt ut 😂


Navai
2014-04-21 22:53
#8

Jag har torrt och livlöst hår med korkskruvar. Jag älskar korkskruvar men inte mina! Mitt hår är ganska tunt vilket gör att när mitt hår självtorkar så rinner vattnet efter huvudet och sen ner och blir lockar, vilket gör att det är platt runt huvudet och lockigt längst ned. :(

Jag har inget bra tips till att få "tydligare" lockar än att kamma ut håret med balsam och låta det självtorka.

[Tilde]
2014-04-22 12:30
#9

#8 Om du fönar med diffuser underifrån eller med huvudet lutat fram borde det hjälpa lite mot det platta närmast hårbotten? :)

Zolunia
2014-04-22 14:32
#10

#8 Jag har också tunt hår som gärna blir torrt. Men jag kör med inpackningar minst en gång i veckan! Och om jag har gott om tid gör jag så att jag tvättar håret, handukstorkar, i med en rejäl klick inpackning, på med en plastpåse, stäng till den ordentligt, ha i inpackningen i allt från 20 minuter till en timma… Sedan duschar jag och sköljer ut inpackningen i lite kallare vatten. Detta gör under för mina lockar! Jag är ju en fattig student så jag har köpt en Keratin inpackning från L'oreal som var på rea i Lidl, men måste säga att jag ändå är rätt nöjd. Dock krävs det lite större mängd än en salong inpackning och det tar några gånger innan man upplever en påtaglig skillnad i håret. Lycka till och ta hand och skruvarna! De behövs…. Har jag hört…. (Dåligt skämt, förlåt!)

Upp till toppen
Annons: