Annons:
Etikettövrigt
Läst 4376 ggr
Officielle
2014-05-05 17:04

Balsammetoden

Har länge funderat på att börja med balsammetoden eftersom att det verkar så enkelt och skonsamt för håret. Tror att jag skrivit tidigare trådar här på iFokus, kanske inte på den här sajten men vet att jag har ställt lite frågor tidigare. Nu är det så att jag hört och läst från flera stycken att det finns folk som tappat håret när de hållit på med balsammetoden. Är det sant och i så fall varför blir det så? Undrar även hur lång tid det tog för er innan håret vant sig och blivit mindre oljigt. Vill gärna att ni öser på med tips på sista-scahmpoo, tvättbalsam, vårdande balsam och produkter som ni använder!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Tilde]
2014-05-05 17:18
#1

http://lockigthar.ifokus.se/discussions/536569afce12c4492f000bbb-balsam-metoden?discussions-1 Här har vi en tråd med samma ämne 🙂

Jag har inte hört om någon som har tappat håret med BM. För mig är det snarare så att jag tappar mindre hår normalt och det mesta "faller" av när jag borstar eller kammar mig. Då ser det å andra sidan ut som jag tappar jättemycket hår eftersom allt kommer på en gång 😛

Mitt hår blev aldrig fett eller oljigt. Det gäller nog att skölja det noga och gnugga hårbotten på rätt sätt. Men normalt kanske det tar några veckor? No idea…

Jag använder Garnier Fructis Nordic hair (silicone free) som tvättbalsam och antingen TREsemme naturals eller Franck Provost expert repair som vårdande balsam. :) Ibland lämnar jag lite i hårtopparna.

Använder Jessicurls Confident coils som stylingprodukt.

Officielle
2014-05-05 17:32
#2

#1 Okej, ska besöka tråden, tack! 🙂

Kan du lägga upp en bild på produkterna du använder? Var i mataffären idag och letade Garnier produkter som jag hört talas om men vet inte hur förpackningen som alla använder ser ut. 

Hur gnuggar man hårbotten på rätt sätt? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-05-06 12:02
#4

Har hört att man måste byta ut sängkläder, tvätta mössor och kammar och sånt innan man börjar med balsammetoden eftersom att ämnen från schampoo man använt tidigare finns kvar. Jag kör moped och jag undrar hur det blir det hjälmen? Kan liksom inte tvätta den så vad ska jag göra?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-06 12:47
#5

#4 Det låter lite långsökt tycker jag… Jag har inte tvättat kammar/borstar eller mössor! Sängkläder tvättar man ju i alla fall. 🙂 Jag tror absolut inte att det är någon fara med hjälmen!

Officielle
2014-05-06 13:50
#6

#5 Okej, vilken tur! :) Har märkt på senare tid att mitt hår är väldigt flygigt och elektriskt, tror du att balsammetoden kan minska på det?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Tilde]
2014-05-06 14:12
#7

#6 Absolut! Jag har inte haft statiskt hår på år! 😃

Officielle
2014-05-06 15:36
#8

#7 Å, vad bra! Blir så sugen på att börja nu! Måste bara hitta balsam som passar mig. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Lia
2014-05-06 15:38
#9

Jag hade absolut kunnat tänka mig balsammetoden, för vad jag förstår så blir håret mycket mycket bättre och finare. Synd för min del då att jag varken har ork att stå och gnugga ur allt så lång tid som det tar, eller pengar till att låta vattnet rinna heller. Men jag avundas er som kan! Lycka till till dig TS! :)

Officielle
2014-05-06 15:41
#10

#9 Hehe, jag förstår dig! Själv är jag bara 16 år och bor hemma så kostnaderna är minimala för mig, får se hur det går med det hela och om det funkar för mig. Är så exalterad, haha.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Lia
2014-05-06 16:47
#11

#10 Haha, joo, asså jag bor också hemma, så för mig är det ju såklart inte dyrt, men samtidigt vill jag ju ha pålägg på min macka, så jag duschar inte så länge liksom ^^

JustMySelf
2014-05-06 23:33
#12

#4 Hårborsten tyckte jag kändes bra att tvätta när jag började med BM, men bytte inte sängkläder just då och har använt min ridhjälm som vanligt :)

Amandla
2014-05-07 10:55
#13

Jag tycker inte att det tar så mycket längre tid att tvätta håret numera, att först schamponera två gånger och sedan ha i balsam för att låta det verka någon minut eller två går ungefär jämnt upp med att gnugga med balsam och skölja x 2. Vinsten är så stor att eventuell tidsförlust på ett par minuter är klart värt det, hår och hårbotten mår så väldigt mycket bättre!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
komkoma
2014-05-07 11:51
#14

har kört på bm i ca 1 år nu, har inte tappat mer hår än "vanligt"

det är mindre frissigt, lockarna är finare, håret känns lättare och det håller sig fräscht såå länge. Tvättar med balsam ca var tredje tvätt. Annars sköljer jag bara det och masserar hårbotten med fingrarna under tiden.

Lia
2014-05-07 13:21
#15

#13 Fast det är ju från person till person såklart. För mig skulle det ta en evighet att bli av med allt balsam! Jag schamponerar mitt hår på några minuter med en 2in1 (schampo + balsam). Hela duschen går på 10 minuter för min del, men hade jag hållit på med detta hade det tagit en timme och blivit väldigt dyrt. Men duschar man länge oavsett så är det ju sak samma såklart.

Officielle
2014-05-07 18:35
#16

Tack för alla svar och kommentarer, ska verkligen testa BM. Hade tänkt börja till sommaren ifall håret blir fett i början, känns inte så kul att gå runt med det i skolan. Mitt hår blir fett ganska snabbt, ungefär 2 dagar efter tvätt. Dels har jag oljig hy så håret närmast ansiktet blir fett lite snabbare än resten. Kan ni rekommendera ett lättare balsam för tvätt? Är Garant Såklart lätt eller tynger det ner håret? Hur lång tid tar det för er att gnugga in balsamet och skölja ur det? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Amandla
2014-05-07 20:04
#17

#15 Jag duschar inte längre jag, och  jag har tjockt, långt och lockigt hår. Man lär sig lite knep med tiden 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lia
2014-05-07 20:24
#18

#17 Jo, fast jag tycker att det är extremt äckligt med allt klet i håret, så jag gnuggar väldigt länge bara för att få ut exakt allt, och det tar tid oavsett hur man gör - om man gör det så mycket som jag gör. Och det finns många som mig. Och då kvittar faktiskt knep. Jag nöjer mig inte med att det är sådär halvbra, och sen känns det fortfarande som om det är lite spår av balsam kvar efter duschen. Då är det mycket mer ekonomiskt med 2in1. Fast hade jag haft att tid och pengar i världen hade jag som sagt kört på denna metod jag också.

Sen schamponerar jag en gång och det räcker - du gjorde det (inklusive balsam) 3 gånger, så det är faktiskt inte så konstigt att det är skillnad i tid mellan oss två.

Amandla
2014-05-07 21:07
#19

Jag vet vid det här laget att håret ofta kan kännas lite "kladdigt" första dagen efter tvätt, mitt hår är som bäst efter två eller tre dagar. Det liksom sjunker in allteftersom. Det är annorlunda med balsamtvätt, och man upplever det dessutom olika från individ till individ. Allra bäst är mitt hår egentligen med äggtvätt, då räcker det med en enda ingnuggning och det är jättelätt att skölja ur.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Officielle
2014-05-08 13:12
#20

Har hört att mjöl funkar som torrschampo, har nån testat det och funkar det med balsammetoden? Jag behöver tips på ett tvättbalsam till fet hårbotten! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Zolunia
2014-05-08 17:53
#21

Har aldrig provat med mjöl, men om du ska prova så rekomendrar jag potatismjöl, då den är gluten fri (alltså klumpar den sig inte som vetemjöl och fett kan göra).

Ang. tvättbalsam för fet hårbotten, så skulle jag nog pröva med ett vanligt balsam först, och sedan, om det verkligen behövs gå på med balsam för fet hårbotten. Fet hårbotten är oftast ett tecken på att hårbotten är torrt och överproducerar fett. Om du normaliserar hårbotten med BM tror jag nog du kan använda vilket BM godkänt balsam som helst.

Lycka till!

Officielle
2014-05-09 22:19
#22

Någon som har testat Barnängens volymbalsam och Garant Såklart balsam och kan skriva kort om hur de fungerade och vad ni tyckte om de? 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-05-09 22:52
#23

#22 Jag har använt Garant Såklart nästan jämt de senaste två åren och tycker den är superbra om tvätbalsam :) Barnängen tror jag att jag testat någon gång, minns dock inte hur den var. Men att jag inte minns tyder ju i alla fall på att den borde varit helt okej… Sedan är det ju olika från hår till hår så testa dig fram tills du hittar någon du trivs med :)

Officielle
2014-05-09 22:57
#24

#23 Hur är ditt hår? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-05-10 00:35
#25

Har ganska lockigt (korkskruvar och spirallockar blandat med s-vågor), rätt så tjockt men tunna hårstrån (=väldigt många strån). Om det var så du menade :P

Vet att väldigt många använder Garant Såklart, så det verkar vara ett balsam som passar många hårtyper :)

Officielle
2014-05-11 14:46
#26

Har en fråga till som dykt upp. När man tvättar håret sista gången med scahmpoo(alltså med sistaschampoo), ska man använda balsam direkt efter i hela håret eller ska man bara använda sistaschsmpoo och vänta några dagar tills man ska tvätta håret igen och då börja med endast balsam? Hoppas någon förstår, dålig förklaring.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

JustMySelf
2014-05-11 18:01
#27

#26 när jag har läst har det verkat som att de flesta har sista-schampoo och bara (godkänt förstås) balsam i längderna, men jag tvättade med sista-schampot, sedan tvättbalsam i hela håret och sist vårdande i längderna. Funkade det med! Tror inte det spelar så står roll faktiskt.

Annons:
Officielle
2014-05-11 18:22
#28

#27 Okej, tack! :) Vill gärna se foton på produkterna ni använder, före och efter bilder på ert hår och ni kan även kommentera tips och trix för balsammetoden! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-05-11 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Före (inte bästa förebilden kanske, ska se om jag hittar en bättre)

Crest
2014-05-11 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Efter ca 1 år

Crest
2014-05-11 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Efter igen

Har inte bild på produkter just nu men kanske kan fixa senare :)

Officielle
2014-05-11 20:35
#32

#31 Guud vad fint hår du har!! :) Tyvärr har jag rakt hår så mitt kommer aldrig bli sådär. Dina lockar är verkligen perfekta.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-05-11 21:37
#33

#32 Åh tack så mycket!! 😊Kan ju tillägga att det verkligen inte är varje dag det ser ut sådär, utan båda bilderna är från två (ovanligt) bra hårdagar ;) Men det är definitivt betydligt glansigare och friskare nu än förut, så tror nog att det kan göra stor skillnad även på ditt raka hår ^^

Officielle
2014-05-12 15:48
#34

Hur ofta kör ni en "sista-schampoo" tvätt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Crest
2014-05-12 16:06
#35

#34 Aldrig, det är egentligen bara meningen att man ska tvätta med sista schampo en gång, för att få bort silikoner m.m. Dock vet jag vissa som tvättar regelbundet med sista schampo eftersom de tycker att det är svårt att hålla helt rent med bara balsam (något som jag själv aldrig upplevt). Så det kan man nog göra lite som man vill med :)

Officielle
2014-05-12 22:11
#36

Okej, men är det verkligen bra att använda så pass billiga balsam som tex Coop xtra? Är Coop xtra balsam parabenfritt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-05-12 22:47
#37

Jag tror Coop xtra är ok men är inte säker… Om du går in på lockig.se så finns det en checklista för vilka ingredienser som är godkända. Ofta är det så att ju billigare desto bättre som tvättbalsam, just pga att det ofta inte är så mycket oljor osv i de billigare (alltså mindre risk att hårbottnen blir fet av det). Medan det vårdade balsamet gärna får ha lite mer oljor och annat återfuktande i sig.

The_pearl
2014-05-13 08:19
#38

Jag är nyfiken på vilka hårprodukter ni använder som fungerar bra? Alltså stylingprodukter osv. Har sett listan på sidan över godkända produkter, men erfarenheter slår lite bättre tycker jag! :) Eldorados hårgel är inte att rekommendera iaf! Håret känns tungt,flottigt o skitigt..

Officielle
2014-05-13 09:44
#39

Har läst att många tycker att håret känns fett och tungt av Coop xtra's balsam, är det samma med Garant såklart balsam?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-05-14 20:23
#40

Är några av Aussies balsam godkända? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-23 10:11
#41

#40 http://www.minmakeupartist.se/makeup-tips/107/Kom-igang-med-Balsammetoden Enligt denna länk ska flera vara godkända, men dubbelkolla gärna innehållsförteckningen. :)

Annons:
Officielle
2014-05-25 15:30
#42

Finns Neutral balsam på Ica Kvantum eller Coop forum?

Tror ni att det gör något om mina ansikts- och kroppsprodukter innehåller sulfater och sånt?

Kan ni tipsa om sista-schmapoo som finns typ överallt? De flesta sista-schampoo'n jag hört talas om går har jag inte hittat där jag bor. 

Ska man börja med bara tvättbalsam och hitta ett som funkar innan man börjar använda vårdande balsam också? 

Upplever ni att balsammetoden funkar lika bra på sommaren som på vintern eller känns håret oljigt fortare på sommaren? 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-25 20:22
#43

#42 Ingen aning, tyvärr! Men supermarkets så som ICA Maxi brukar ha ganska bra utbud på hårprodukter.

Det tror jag inte så länge det inte kommer i kontakt med håret. Alltså om du får lite på hårrötterna vid ansiktet gör det nog inget, men om du smörjer in ryggen och släpper ner håret etc. kanske det är mindre bra.

Jag minns inte vad jag använde för sista schampo. Barnängens kanske?

Det får du göra som du vill. Jag började direkt med ett tvättbalsam och ett vårdande. Sen märker du ju om håret blir för fett eller om du får andra problem… så kan du testa med bara det ena balsamet och se om det blir bättre 🙂

Jag tycker det fungerar lika bra oavsett årstid, men upplever att håret blir fetare snabbare om sommaren på grund av värmen och allt vad det är. 🤔 Kanske bara är inbillning dock, haha

Officielle
2014-05-25 20:32
#44

#43 Okej, måste åka till en annan stad för att kunna handla på Maxi så får se till att lagra upp lite balsam ifall jag hittar ett bra som finns på Maxi! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-25 20:37
#45

#44 Ah okej! Du kan ju kolla på Coop eller liknande, kanske finns där också :) Jag bor ju i Danmark och har endast danska affärer här (förutom typ Lidl och sånt, men de har inga BM-balsam) så jag har ingen koll längre. 😂

JustMySelf
2014-05-26 01:10
#46

Jag hade ett från Garnier Fructis som sista schampoo, minns inte vad det hette men det står på förpackningen att det är utan silikoner. Jag köpte det på Willys men borde finnas lite överallt. Jag började använda vårdande balsam direkt när jag började med BM, mitt hår behöver det.

Officielle
2014-05-26 20:19
#47

Är Garant Såklart ett lätt balsam eller känns det tjockt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

JustMySelf
2014-05-27 02:19
#48

#47 Lite mittemellan, skulle jag säga. Använder Coop X-tra som är lättare, Garant funkar inte riktigt för mig men jag skulle testa om jag var du, jag fick finare lockar av det :)

Annons:
Officielle
2014-05-27 06:55
#49

Okej, men är naturelle's schampo och balsam fortfarande godkända? Hur vet man om håret behöver protein? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Upp till toppen
Annons: