Annons:
Etikettstyling-och-knep
Läst 614 ggr
stinabest
5/18/14, 9:17 PM

Frågor ang. balsammetoden!

Hade tänkt att börja med balsammetoden – har hört så mycket bra om den! Hade tänkt att ha min "sista tvätt" i morgon. Men nu undrar jag:

1. Om man kan använda hårinpackning samtidigt som man använder balsammetoden? Vilken i så fall (helst en som är lätt att få tag på)?

2. Jag har tänkt att använda coop's x-tra shampoo till sista tvätt och sedan fortsätta med att använda x-tra balsam till tvätt och Garnier Respons Avocado oil & shea butter till vårdande. Skulle det funka med ett hårinpackning ut över det? 

3. När ska man använda den i så fall? Har hört att man ska använda den efter shampoo och före balsam, men eftersom jag ska sluta med shampoo nu så borde jag väl använda den först i så fall? Eller?

Tacksam för svar!


Annons:
leemland
5/18/14, 9:22 PM
#1

Nu är jag inte helt säker. Men om man kör Balsam-metoden ska man väl bara använda balsam. 

Så har jag uppfattat de när jag läst tidigare. Och det ska inte vara något keratin i balsamet heller. (silikoner)

Men nu va det en tid sedan jag läste om det så det kan ju hända att det har ändrats.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Teddies matte]
5/18/14, 9:24 PM
#2

#1 Det finns godkända inpackningar, så sådana kan man använda med BM.

På lockig.se finns listor med godkända inpackningar, eller googla så kan man hitta några andra listor. Sen kan man ju också göra egna.

leemland
5/18/14, 9:25 PM
#3

#2 Okej. Det fanns det inte innan i alla fall :P Då har jag lärt mig något nytt då :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Wony
5/18/14, 9:26 PM
#4

#1 Men keratin är ju ett hornämne, ingen silikon? Har själv aldrig hört att man inte kan ha keratin i produkterna.

Scorpio97
5/18/14, 9:26 PM
#5

Man kan göra egna hårinpackningar om man vill, om du googlar så finns massor av "recept". Jag tog lite balsam, lite olja samt lite kakao och honung när jag proivade att göra egen. Jag lät den sitta i en timme eller två innan jag duschade. 

Annars gäller samma regler för hårinpackning som för balsam (: Vet inte om du har sett det, men inne på lockig.se finns en checklista på saker som inte får finnas med. Vet tyvärr inga inpackningar såhär på rak arm.

Annars kan du blanda ditt vårdande balsam med lite olja, och låta det sitta i en stund innan du duschar, så blir det som en inpackning (: Det är ju inte ens säkert att du känner att du behöver inpackning när du kör BM, balsamet du har valt är trots allt ganska vårdande.

Jag använder aldrig inpackning nu. Kör på samma balsam som dig, och nu har jag även börjat ha i lite mandelolja i topparna då och då (: Ibland känns hårbotten lite torr, och då skippar jag tvättbalsamet en gång, och tar det vårdande i hårbotten också, så blir det bra sen.


//Jessie

stinabest
5/18/14, 9:32 PM
#6

Okej, tack för alla svar! :)


Annons:
leemland
5/18/14, 9:32 PM
#7

#4 Ok, men som jag sa innan så va jag inte säker. Men jag hade för mig att det inte skulle va keratin i men som sagt jag kan ha fel. 

Men silikon ska där inte va i de i alla fall.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

stinabest
5/18/14, 10:10 PM
#8

Hittade en hårinpackning som ska vara okej. Men har någon aning om när man ska ha i det? Före eller efter balsam? Spelar det ens någon roll?


[Teddies matte]
5/18/14, 10:16 PM
#9

#8 Använder du inpackning kan du ju använda det istället för vårdande balsam de gångerna, så gör jag.

stinabest
5/18/14, 10:32 PM
#10

#9 Okej tack! :D


Officielle
5/19/14, 7:54 PM
#11

Finns det speciella tvättbalsam som är bra för lite fetare hårbotten?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
5/19/14, 8:56 PM
#12

#11 Sök efter väldigt lätta balsam, alltså sådana med väldigt få ingredienser. Själv använder jag Neutrals som tvättbalsam, som är ett rätt lätt sådant.

Upp till toppen
Annons: