Annons:
Etikettprodukter
Läst 2309 ggr
Officielle
2014-05-28 17:36

Börjar imorgon! :D

Äntligen ska jag börja med balsammetoden. Har läst på mycket om det i ett par veckor för att vara säker på att jag inte kommer slarva eller "göra fel" så att metoden inte funkar. Är så exalterad men även lite nervös eftersom jag verkligen vill att det ska funka för mitt hår. Har även nu på senare tid slutat tvätta håret så ofta, även fast jag inte börjat med BM ännu. Hade tänkt åka och handla imorgon eftersom jag ännu inte bestämt mig för vilka produkter jag ska använda. Alla säger att man måste testa olika balsam för att hitta ett som passar en själv. Så min fråga är: är Garant såklart schampoo och balsam fortfarande godkända? Hittade de inte i listan så undrar om nån vet. Använder nån Garants produkter och tycker om de? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Tilde]
2014-05-28 23:10
#1

Wiiihooo! Håller tummarna! 😃 Lägg gärna upp bilder på håret innan och efter några tvättar med BM - blir kul att se!

Vet tyvärr inget om Garants produkter… någon annan kanske kan svara på det. :)

Officielle
2014-05-28 23:20
#2

#1 Vad bra att någon hejar på, hehe! :) Vilka produkter använder du till BM?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-29 10:25
#3

Garnier något med volym no silicone och antingen Franck Provost (den orangea) eller TRESémme naturals :)

Officielle
2014-05-29 10:28
#4

#3 Okej, kan du lägga in en bild på produkten från Garnier? :) Har hört många som pratat om ett balsam från Garnier men eftersom de har flera stycken kunde jag inte hitta rätt när jag googlade. Vilket sista-schampo använde du och hur ofta tvättar du håret med schampo?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-29 10:53
#5

Visst, kan ta kort lite senare och lägga upp :)

Hmm minns faktiskt inte vilket jag använde för det var så länge sedan. Men jag tvättar håret varannan eller var tredje dag om jag ska ut och göra något den dagen. Annars kan det gå längre tid mellan tvättarna 😂

Officielle
2014-05-29 12:21
#6

#5 Okej, hur länge har du varit utan schampo? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Teddies matte]
2014-05-29 15:23
#7

Vilken garnier respons tänker du på? Avocado Oil and Shea Butter är godkänd och passar bra som vårdande balsam, som tvättbalsam brukar man dock behöva ha något lättare.

Officielle
2014-05-29 16:50
#8

Garnier fructis strenght and shine :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-05-29 17:44
#9

#7 Alltså Garnier fructis strenght and shine balsam inte schampo. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-05-29 17:46
#10

#8 Dessa av fructis serien är godkända;

  • Garnier Fructis No Silicone Volume Restructure balsam

  • Garnier Fructis Nordic Hair Care Pure Volum balsam

  • Garnier Fructis Strengthening Conditioner Strength & Shine with Grapefruit Extract

  • Garnier Fructis Strengthening Conditioner Pure & Shine

Dock är de nog mer mot vårdande hållet, som tvättbalsam behöver man oftast ett väldigt lätt balsam.

Officielle
2014-05-29 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Okej, eftersom alla de där namnen är så förvirrande lägger jag upp en bild. Om jag har läst rätt på den så är den alltså godkänd men alla deras balsam heter så lika. :P

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-05-29 17:51
#12

#11 Känner inte till Garnier så bra, men om det är den med Grapefruit extract så är den ju godkänd, men kolla innehållet för säkerhets skull.

Annars kan du ju ta Garnier Respons Avocado oil and Shea Butter istället, det är ett väldigt omtyckt vårdande balsam, som är godkänt.

Officielle
2014-05-29 17:53
#13

#12 Hur vet man vilka ingredienser den inte får innehålla? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Teddies matte]
2014-05-29 17:54
#14

http://lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika

Bli medlem på lockig.se, ett "måste" när man börjar med balsammetoden, där hittar man allt man behöver veta.

Officielle
2014-05-29 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Balsamet innehåller isopropyl alcohol men tror ni det gör något? Här är innehållet:

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-05-29 18:07
#16

#15 Det skulle jag undvika, det är ju en uttorkande alkohol och det vill man inte ha i sitt vårdande balsam.

Officielle
2014-05-29 19:04
#17

#16 Men går det att tvätta bort med endast balsam?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-29 19:15
#18

#17 Det är nog inget som sätter sig på håret och går att tvätta bort, utan det är uttorkande. Punkt. Så det är bättre med ett mer vårdande balsam :)

[Teddies matte]
2014-05-29 19:16
#19

#17 Jo, men tanken med BM är ju att man skall vara snäll mot håret, i ett vårdande balsam vill man ju ha vårdande ämnen, inte sådana som skadar håret. En uttorkande alkohol bör man inte ha i sitt balsam.

Officielle
2014-05-30 19:58
#20

Å nej.. jag gjorde just min sista-tvätt och efter det hade jag i lite av mitt tvättbalsam i håret.

Mitt hår känns HEMSKT. Det är torrt, strävt och det känns som att hårstråna ska gå av. Känner inte för att fortsätta med BM nu, vill bara in i duschen igen och använda mina vanliga produkter. Ska håret vara såhär? :s

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Teddies matte]
2014-05-30 20:03
#21

#20 Nej, så skall det inte vara.

Vad använde du för tvättbalsam? Hur menar du med hade i lite? Stoppar man balsam i håret så måste man göra proceduren ordentligt, masserar och sköljer noggrant och tillräckligt länge.

Iochförsig kan det bero på sista-schampot, du har fått känna hur ditt hår mår på riktigt. Med sista-schampo tvättas allt skräp bort och håret kommer fram som det är på riktigt, så att säga. Mår håret inte så bra så kan det ta ett tag innan det börjar kännas bättre.

Officielle
2014-05-30 20:07
#22

#21 Jag använde Garant såklart's schampo och balsam.

Först tvättade jag håret två gånger med schampo't för att vara säker på att håret skulle vara rent. Sedan tog jag ungefär en matsked tvättbalsam och gnuggade det lite i hela håret och sköljde sedan.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-05-30 20:09
#23

#22 Sista-schampo kan som sagt göra håret strävt och lite märkligt, eftersom du får bort allt som gör ditt hår "fake-fint". Sedan när du tvättar håret med balsam måste du massera ordentligt i hela hårbotten, samma gäller med att skölja, riktigt ordentligt skall det göras, följ regeln; när du tror du sköljt tillräckligt, sköljer du lika mycket till.

Officielle
2014-05-30 20:16
#24

#23 Okej, men det här är alltså hur mitt hår egentligen är? Kommer det bli bättre? Jag använde inget vårdande balsam idag dock.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-05-30 20:34
#25

Jag använder MASSA balsam! haha Testa att lämna lite balsam i topparna som du inte sköljer ur och använd vårdande balsam framöver. 🙂

Officielle
2014-05-30 20:45
#26

#25 Okej, ska försöka igen om nån dag! :)

Läste på lite själv och tydligen så är det vanligt att håret blir lite risigt efter sista-tvätten eftersom man skippar alla produkter som gör så att håret upplevs som friskt.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-05-30 21:01
#27

#24 #26 Ja, så är ditt hår i princip när du inte använder produkter som gör det "fake-fint". Ja, det kommer bli bättre med BM.

Annons:
Officielle
2014-05-31 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Funderar på vad som händer om min ansiktsrengöring och ansiktskräm hamnar i håret, kommer de gå att tvätta bort med mitt tvättbalsam då?

Det står på min rengöring att den inte innehåller silikoner eller mineraloljor så det borde funka men kan nån säga säkert ändå? :)

Här är innehållsförteckningarna:

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-05-31 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här är min dagkräm:

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-06-04 17:48
#30

#28 #29 Ingen som vet? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-06-04 18:35
#31

Det är nog ingen fara med tanke på hur lite som faktiskt skulle hamna i håret om det nu händer. 🙂

Officielle
2014-06-04 18:37
#32

#31 Okej, tack! 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-04 20:29
#33

#29 Dagkrämen innehåller silikoner, så med den kan man vara lite försiktig.

Praefatio
2014-06-05 19:27
#34

Jag använder en handflata tvättbalsam (Garant Såklart) när jag tvättar. En matsked är troligen för lite. Sedan behöver du massera lääänge för att det verkligen ska gå in :)

Annons:
Officielle
2014-06-09 15:28
#35

Nä, nu ger jag upp. Hittills har balsammetoden bara varit ett elände för mitt hår. Håret känns tungt efter tvätt och håller sig rent en dag innan det ser ut som att jag smort in skallen med smör. Dessutom upplever jag att håret känns tunnare och att jag tappar mer hår. 

Vill pröva SLS-fria schampon för att försöka vara lite snäll mot håret i alla fall. Kan ni tipsa om bra, SLS-fria schampon(pris spelar ingen roll).

Tänkte att jag kunde köra varannan gång SLS-fritt schampo och varannan gång bara balsam för att se om det blir bättre. 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-06-09 19:07
#36

#35 Vad tråkigt! :( Normalt tar det ju ett tag innan hårbotten vänjer sig, men kanske passar någon annan metod bättre.

Vet tyvärr inga såna schampon då jag inte använder schampo. 🤔

Officielle
2014-06-09 20:02
#37

#36 Jag har inte hållit på så länge så det hade kanske blivit bättre efter ett tag. Kände bara att jag verkligen ville ha rent, fint hår imorgon när det är skolavslutning så jag körde min vanliga rutin med schampo, inpackning, balsam och hela köret. 

Tror jag ska ge BM en chans till i sommar! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Tilde]
2014-06-09 20:14
#38

#37 Det förstår jag absolut! Mitt hår blev också helt fett och "äckligt" i början och då ville man inte gärna gå ut 😛 Låter bra att testa igen i sommar :)

JustMySelf
2014-06-10 00:33
#39

Garant såklart fungerade inte för mig heller tyvärr. När du ska testa igen kan du testa Coop X-tra som tvättbalsam, det är lättare än Garant.

Officielle
2014-06-22 21:06
#40

#39 Vad var det med Garant Såklart som inte funkade för dig? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2014-06-22 21:08
#41

Är lite rädd för att köra med BM igen men vill så gärna att det ska funka så jag ska ge det en chans till! Eftersom att jag tappade mer hår när jag höll på med BM undrar jag om ni tror att det beror på balsamen jag använde? Vad ska jag göra den här gången för att inte tappa så mycket hår? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Teddies matte]
2014-06-22 21:13
#42

#41 Om jag inte minns fel så kammade du väl inte håret? Isåfall är det inte konstigt att du tappade mer hår med BM, då kom ju också det håret med som skulle åkt med vid kamning och dylikt. Man ska ju tappa en viss mängd hår, det är helt naturligt.

Officielle
2014-06-22 21:15
#43

#42 Men har aldrig riktigt kammat eller borstat håret, inte ens när jag använde schampo så tycker inte att det borde vara orsaken. Såg att någon skrev att balsamet kan ha täppt till hårbotten, om det är så vad gör man för att det inte ska bli så?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-22 21:20
#44

#43 Men med BM så masserar man ju hårbotten vid tvätt = håret som annars lossnar vid ex. kamning lossnar då istället. Så det kan vara en orsak, en annan orsak kan också vara att man liksom mer gnuggar än  masserar, man ska inte slita i håret när man tvättar.

Officielle
2014-06-22 21:24
#45

#44 Okej, kan erkänna att jag tog i rätt hårt när jag tvättade håret eftersom att jag var rädd att smutsen inte skulle försvinna annars. Hade dessutom långa naglar så kanske rev lite i håret också. Kanske behöver jag ett superduperlätt balsam? :) Vilka balsam är de lättaste men ändå rengörande?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-22 21:33
#46

#45 Finns många olika, kolla in innehållsförteckningarna, kolla på såna med få ingredienser. Själv använder jag Neutrals balsam som är ett lätt sådant.

Officielle
2014-06-22 21:35
#47

#46 Okej, men är Garant Såklart lätt eller inte? :)

Är Coop x-tra lätt? :)

Har tyvärr inte hittat Neutrals balsam där jag bor.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-22 21:44
#48

#47 Det är ganska lätt, men det finns lite lättare, lite samma med Coops, det skulle jag dock säga är en aning lättare. Neutrals balsam borde du hitta på en helt vanlig, lite större matvaruaffär.

Annons:
Officielle
2014-06-22 21:46
#49

#48 Okej, och hur funkar Neutrals för dig? Känns så trist att många BM-balsam inte innehåller parfym. Hur gör du för att håret ska lukta gott? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-22 21:49
#50

#49 Alldeles utmärkt, ser det enbart som positivt att det inte innehåller parfym, vill ha så lite kemikalier och grejjer i håret och på kroppen som möjligt. Ser själv ingen anledning till att mitt hår skulle behöva ha någon annan doft än just hår.

Officielle
2014-06-22 21:51
#51

#50 Hehe, okej! 

Ska leta efter Neutrals när jag åker till en stad några mil härifrån. Har nämligen letat i varenda hylla i affärerna som finns här och även frågat personalen och de har inte Neutrals här.

Finns det inget annat tvättbalsam som funkar exakt lika bra som Neutrals? :D

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Teddies matte]
2014-06-22 21:53
#52

#51 Det finns det säkert, sedan har ju alla heller inte samma typ av hår, att ett balsam fungerar för en person gör inte att det fungerar för nästa, man måste hitta ett som fungerar just för en själv. Gå igenom listor på godkända tvättbalsam och kolla in innehållsförteckningarna, hittar du något/några du gillar så testa dem.

Officielle
2014-06-22 21:58
#53

#52 Grejen är den att jag tycker det är svårt att skilja på lätta och på mer vårdande tvättbalsam. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

JustMySelf
2014-06-22 23:27
#54

#47 Det kändes lite som att det inte blev helt urtvättat, men jag fick finare lockar av det! Vet dock att det funkat för många så tycker absolut du kan testa!

[Teddies matte]
2014-06-23 10:40
#55

#53 Ett lätt balsam har få ingredienser, ett vårdande balsam har mycket fler ingredienser och innehåller diverse vårdande alkoholer och oljor  t.ex.

Annons:
Officielle
2014-07-08 11:06
#56

Hur gör man när man badat i sjöar och pooler? Måste man tvätta håret med schampo då? :) Om man vill byta balsam, tex från Coop xtra till Garant såklart.. Måste man använda schampo emellan de eller kan man bara byta till det nya balsamet direkt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Crest
2014-07-20 16:56
#57

#56 Du behöver inte tvätta efter bad i sjö/pool. Om du inte skulle känna att håret blir smutsigt och det inte går bort med bara balsam förstås, men jag har aldrig upplevt några problem. Och angående balsamen så är det bara att byta :)

[Teddies matte]
2014-07-20 17:01
#58

#56 Bara att byta direkt.

TokyoWings
2014-08-06 20:29
#59

Jag har precis börjat testa det här eftersom mitt hår blev väldigt slitet och dåligt av ett shampoo som inte alls passade mitt hår. Använde loreal, det skulle göra håret tjockare, och yeah sure, det blev tjockare, men även totalt glanslöst och halmaktigt. 

Jag undrar om Syoss (klicka länk) är okej i BM? Jag har väldigt känsligt hår och Syoss är den enda jag testat (och tro mig, jag har testat SÅ många) som fungerat ordentligt på mitt hår och faktiskt gör som jag vill haha. Så jag hoppas att den funkar! Har sökt runt lite men blir så förvirrad av allt x)

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

[Teddies matte]
2014-08-06 20:52
#60

#59 Läs ingredienslistan och jämför med lockig.ses lista över ämnen att undvika.

TokyoWings
2014-08-06 21:42
#61

#60 Tack! Troor inte jag hittade något, så jag antar att det är ok :D Vilken tur :3

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

TokyoWings
2014-08-06 21:58
#62

Är det vanligt att håret känns rätt fett i början? Asså det är otroligt mjukt och glansigt, men rätt fett.. gör jag något fel? xD eller kommer det vänja sig eller nått?

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Annons:
[Teddies matte]
2014-08-06 22:03
#63

#62 Vad använder du som tvättbalsam? Har man ett för vårdande balsam som tvättbalsam känns det lätt fett och tungt. Sedan kan det också kännas fett om man inte tvättar på rätt sätt, man måste massera och skölja ordentligt. Vissa har också en övergångsperiod i början då det kan kännas lite fett i början.

TokyoWings
2014-08-06 22:18
#64

Jag använder bara Syoss…

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

[Teddies matte]
2014-08-07 09:15
#65

#64 Det brukar behövas 2 balsam, ett lättare för tvätt och ett mer vårdande till längderna. Har man ett för vårdande till hårbotten blir det fett och tungt. Kolla innehållet och är det en längre ingredienslista med ex. en del oljor och fettalkoholer kan det vara för vårdande. Coop x-tra och Neutral är två exempel på lätta tvättbalsam.

TokyoWings
2014-08-07 12:39
#66

#65 Ok tack! Ska kolla upp de! Men sånna balsam brukar inte tycka om mitt hår… Men ska testa

Dock tror jag att håret bara behövde vänja sig, det är inte alls lika fett längre

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Upp till toppen
Annons: