Annons:
Etikettprodukter
Läst 865 ggr
[TeamGolden]
2014-07-08 15:24

Balsammetoden

Hej tänkte fråga generellt om balsammetoden, tittar mycket på youtubers som talar om smink och sådant och många av dem gör balsammetoden, men jag tycker håret ser sååå skitigt ut och hela håret ser så himla fettigt ut typ ända ner i topparna. 
så måste fråga, varför man gör balsammetoden? Hört om sulifater och silikoner och så men det man tar bort i och med att bara använda balsam är ju de produkter som faktiskt rengör håret och silikon sätter sig som en hinna över hårstråna har jag hört och ger en ''illustion av rent hår'' men så kan man väl säga med andra saker också då? t ex sminka sig, smörja in sig med body butter och lotions det är väl också bara en illustion då? Vill bara veta vad meningen med balsammetoden är då jag själv aldrig skulle klara av att gå med sådär fettigt/skitit hår men det är bara min åsikt och alla är ju olika :-)

Annons:
Amandla
2014-07-08 16:14
#1

Du måste ha hittat "fel" bilder, helt klart. Mitt hår är inte flottigt, ser inte skitit ut eller så utan är rent och fräscht. Det man utesluter med balsammetoden är silikoner, lösningsmedel (sodium laurylsulfat utvecklades inom industrin för att lösa fett på verkstadsgolv, vanligt i diverse hygien- och skönhetsprodukter) och mineraloljor, och man tvättar med balsam då fett löser fett. Jag vill inte använda starka produkter varken i hår eller på kroppen, både av hälsoskäl och av hänsyn till naturen. Dessutom har det blivit mycket billigare för mig, dyrt är sannerligen inte alltid bäst. 

Gå gärna in på lockig.se och läs på innan du uttalar dig så kategoriskt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maria
2014-07-08 16:17
#2

Jag har aningen liknande funderingar som TS.

Jag är 52 och tycker att unga tjejer numera ofta ser ut att ha både platt och fett hår. Jag har funderat på om det är ett hårmode men samtidigt också funderat på om det kan bero på att balsammetoden verkar ha blivit så populär?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

J0554N
2014-07-08 19:41
#3

Jag använder mig av balsammetoden i perioder, och får inte alls fettigt hår, snarare lika rent o fräscht som med schampo men utan den där torra känslan. Fel balsam som är för fuktande kan få håret att se fetare ut. En del tror ju att balsammetoden går ut på att använda vilket balsam som helst, men de flesta balsam innehåller ju också dåliga saker(silikoner bla. för att få håret att kännas lent efter att man använt ett schampo) och det är dem man ska undvika.

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Lique
2014-07-08 23:15
#4

Har precis börjat med balsammetoden men bara denna månad har mitt hår blivit så mycket finare och det är tack vara balsammetoden. Älskar mina lockar nu och när jag använde schampo var jag tvungen att platta det varje dag. Håret är inte alls fett, tvärtom känns det och ser mycket renare ut och jag behöver bara tvätta det 2 gånger i veckan. Jag har t.o.m kokosolja i topparna efter varje tvätt och det blir ändå inte fett!

Upp till toppen
Annons: