Annons:
Etikettgenerellt-om-lockar
Läst 778 ggr
Bananbullar
2014-07-08 23:33

Håret blir konstigt på sommaren?

Har skrivit samma inlägg på Hår.ifokus men tänkte kolla här om någon har ett bra svar på min fundering.

Jag är en trogen BManvändare och har använt mig av BM i flera år. Förra sommaren tyckte jag att håret blev fett fortare än vanligt. Det kändes som om att balsamet la sig som en hinna i hårbotten och tillslut fick jag nog och tog ett uppehåll och började tvätta med schampoo igen. 

Ett halvår senare (ca) insåg jag hur mycket jag har förstört mitt hår med schampoot och gick då tillbaka till BM igen. Vilken skillnad! Håret fick ett helt annat liv och jag hade äntligen fått tillbaka mitt fina hår igen. 

Men nu är det lite samma visa igen. Det är som om att när det är sommar och varmt så blir håret inte riktigt rent när jag tvättar med BM. Eller som om att balsamet bara lägger sig som en hinna. Jag tvättade håret i förrgår och idag skulle jag vilja tvätta det igen. Innan tvättade jag det max 2 gånger i veckan. 

Hur kan det bli såhär? Är det någon som känner igen sig? Mitt hår är VÄLDIGT tjockt, vilket blir varmt på sommaren. Har det något med det att göra?
Använder just nu Coop Balsam som både vårdande och tvättbalsam vilket har funkat väldigt bra tills nu. Vill ju absolut inte sluta med bm bara för en sådan här sak under sommaren.


Annons:
[Tilde]
2014-07-08 23:36
#1

Det låter verkligen som om du har fel slags balsam för ditt hår. Det kan ju vara så att beroende på värme + luftfuktighet så har håret andra krav på sommaren än på vintern… Låter väldigt skumt att det skulle lägga sig som en hinna när det är just det som BM-balsam inte ska göra. 🤔

Bananbullar
2014-07-08 23:42
#2

#1 Jag funderar också på om det är något sånt. Att när det är så varmt på sommaren, svettas huvudet mer och det blir mer fett. Skulle kunna experimentera och se om det blir annorlunda med ett lättare balsam. Men vad jag har läst så är Coop Xtra balsam en av de lättaste. Blir bara så irriterad när det blir såhär. Måste tvätta håret oftare med sista schampot och då känns det som om jag förstör allt arbete med balsamet :(


[MikaelaR]
2014-07-08 23:48
#3

Har du prövat neutral balsam? det känns nästan som schampo tyckte jag efter några månaders BM-metod me massa olika tvättbalsam 😉 Löddrar väldigt lätt och känns som de tar bort det fettiga plus att det är väldigt milt och miljövänligt som jag förstått det.

Bananbullar
2014-07-09 10:10
#4

#3 Nej, det har jag inte prövat, men ska nog göra det för att se om det blir någon skillnad. Visst går det att köpa i en vanlig matburik? Ica? (Så slipper jag försöka ta mig iväg till affärer som är för långt bort)


[MikaelaR]
2014-07-09 19:01
#5

brukar finnas på ica konsum o liknande

Officielle
2014-07-15 15:45
#6

Rekommenderar också Neutral's balsam. Testade använda olika tvättbalsam nu på sommaren men det enda som rengör håret är Neutral's. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Crest
2014-07-20 16:51
#7

Om det inte fungerar att byta balsam, så kan du ju testa att tvätta med något annat, t.ex. bikarbonat, emellanåt. Det sliter mer på håret än bara balsam, men inte alls lika mycket som schampo och är ändå väldigt grundligt rengörande.

Här finns "recept": http://www.nopoo.se/har/tvatta/

Man kan även blanda i lite bikarbonat i sitt balsam :)

Upp till toppen
Annons: