Annons:
Etikettövrigt
Läst 976 ggr
[JeanetteK]
2014-08-06 19:15

Det här med borstning

Jag läser ofta att man inte ska borsta håret och absolut inte när det är blött. Jag har inte fattat varför. Är jätteglad om någon vill förklara. 🙂

När jag var liten tjatade äldre släktingar på mig att jag skulle borsta håret 100 drag minst per dag för att få "prinsesshår"… he he… Så långt har jag inte gått, men jag har alltid borstat genom håret. Har aldrig tovor så det är mest bara för att kamma igenom det. 

Sen undrar jag en sak till. Jag har nästan alltid tofs på samma sätt och inser att det sliter på håret. Nu brukar jag fläta det när det är blött. Det är skönt nu när det är så varmt också för att få bort det. Men detta innebär att jag ofta går med fläta hela dagen och håret är fortfarande lite fuktigt när jag tar ut den på kvällen. Är detta superkorkat av mig? Tar håret skada?

Jag har aldrig tagit särskilt bra hand om mitt hår, men tänker börja med det nu. Jag har använt balsammetoden nu kanske en vecka och tycker det funkar bra och jag försöker följa de råd jag kan hitta. Jag har även slutat färga det och har nu klippt topparna själv för att inte övertalas av frissan att färga det. 🙂

Så bra tips till en gammal nybörjare mottages gärna!

Annons:
[Tilde]
2014-08-11 19:44
#1

Det sliter ju på håret när man borstar (hårstrån går av eller "dras ut" då de är elastiska och slits) och när håret är blött är det extra känsligt. Bäst är att använda exempelvis en tangle teezer. Jag brukar borsta håret i duschen när jag har massa balsam i - då åker borsten lätt igenom utan att fastna i tovor. 🙂

Vad gäller flätorna så tror jag inte att det sliter så mycket, men kanske om du gör en lite lösare fläta så hinner håret torka under dagen? :) Kan inte tänka mig att det är så bra att håret är konstant blött eller fuktigt, men jag vet inte riktigt.

[JeanetteK]
2014-08-11 20:34
#2

Tack! Då fattar jag. 🙂Tror att du har helt rätt gällande fläta också.

Upp till toppen
Annons: