Annons:
Etikettoff-topic
Läst 909 ggr
CamillaS
2014-08-08 19:59

Ny sajt, Nåltovning iFokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du intresserad av nåltovning, eller nålfiltning som det också kallas?
Vad är nåltovning kanske du undrar? Jo det ska jag berätta.

Nåltovning är ett hantverk. Man jobbar med en eller flera tovningsnålar och ull från t.ex får, men det finns även andra ull sorter. Istället för att tova med såpa och vatten som man gör vid våt tovning så använder vi här istället en speciell nål i olika storlekar som du pickar med ner i ullen i olika riktningar.
Ju mer du pickar desto fastare och hårdare blir ullen.
Vet du varför? Tovningsnålen har små, små hullingar i sig som gör att när den trycks ner i ullen så trasslar ullens fibrer ihop sig med varandra och därför blir den till slut hård och fast.   

Man kan göra så otroligt mycket med denna teknik det är bara fantasin som sätter gränser!
Själv har jag nåltovat nu sen december 2013 och man lär sig verkligen något nytt hela tiden för varje figur man gör. Man blir aldrig fullärd!

Har du nåltovat förut? Eller är du helt ny på detta och vill prova på det? Alla är precis lika välkomna in till oss!
Tanken med detta forum är att lyfta fram denna underbara hobby till fler som vill lära sig den eller få mer erfarenhet och dela en gemenskap med varandra.

Välkomna att kika in!

Hunden på bilden är nåltovad av mig.

Nåltovning iFokus

Med vänliga hälsningar Camilla - sajtvärd

Annons:
Upp till toppen
Annons: