Annons:
Etikettövrigt
Läst 2776 ggr
Alexxiis
8/12/14, 11:00 PM

Tips tråden om BM

*Sorry om det redan finns en liknande tråd*

Jag har sett att det är väldigt många som kör på balsammetoden och jag vet att det är minst lika många som vill börja. För att hjälpa alla som vill börja tänkte jag att vi som redan kör BM kan ge lite tips och tricks i en och samma tråd! Det kan vara allt från vilka balsam du använder till hur du tycker BM fungerar och bilder mm. 

Själv så använder jag mig utav Coop extra's schampo till "sista tvätten", Coop extra's balsam som mitt "rengörande balsam" och Garnier respon's avocado & shea butter conditioner som mitt vårdande balsam. Om jag ska berätta hur mitt hår var innan jag började med balsammetoden så beskriver ett ord mitt hår perfekt, KAOS. Det var så himla frissigt, slitet och mina lockar var inte alls fina! Mitt hår var katastrof, jag kunde inte gå till skolan utan att platta det eller ha mössa för att det var så himla rent ut sagt fult. Jag skojar inte när jag säger att jag mådde dåligt över hur mitt hår såg ut. Men nu efter 1 vecka med BM så är det helt annorlunda. Jag skojar inte när jag säger att mitt hår är exakt så som jag har velat ha det i flera år nu. Jag har knappt något friss kvar och mitt hår är inte alls lika slitet längre. Jag rekommenderar verkligen balsammetoden till alla som läser detta. Det är sjukt hur mycket som kan ändras med hår på 1 vecka med hjälp av BM så tänk hur bra det kommer vara om några månader!

Annons:
lollonr4
8/12/14, 11:23 PM
#1

Jag använder också bm. Jag använder också glizz dayly oil elexis som jag smörjer in topparna med varje dag eftersom mitt hår behöver bli rejält återfuktat i topparna. Pluss cocos olja en gg i veckan. Jag har hört med bm produkter ska göra att håret växer snabbare eftersom de produkter innerhåller inte ett visst ämne som lägger sig som en hinna i skalpen och därför förhindrar håret att växa som det ska. Att rekomendera!

[JeanetteK]
8/13/14, 9:20 AM
#2

Jag använder Fabulous Fruit. Tycker att det funkar bra. Använder hittills bara det.

Alexxiis
8/13/14, 11:13 AM
#3

Precis som #1 sa så är det väldigt bra att smörja in hårtopparna varje dag. De oljor som funkar är olivolja, mandelolja, kokosolja och arganolja. Själv använder jag kokosolja och mandelolja! :)

[Lilyz]
8/13/14, 12:12 PM
#4

Jag har kört BM i några månader nu, fungerar kanon för mig. 👍

Jag använder Neutrals balsam som tvättbalsam och Tresemme Vibrant Naturals balsam som vårdande. Jag använder även en olja från The Body Shop som heter Shea Beutifying Oil, brukar ha det i håret under natten och sedan tvätta det på morgonen så blir det riktigt mjukt och glansigt. Har också en inpackning från Björn Axén som heter Certified Organic Sensetive Scalp Deep Conditioner som jag använder lite då och då. 🙂

[MARWAKE]
8/13/14, 10:45 PM
#5

Har kört på BM i kanske några veckor nu och tycker deltävling super! Som tvätt-balsam använder jag Coop's Xtras balsam och som vårdande balsam använder jag Garnier Respons Avocado Oil and Sheabutter balsam.

Eftermiddag
8/15/14, 10:29 AM
#6

Några dagar efter tvätt när håret känns lite trist brukar jag skölja händerna i vatten och smörja in handflatorna med några droppar vårdande balsam. Sedan kramar jag håret tills händerna torkat. Då ser lockarna piggare ut!

Annons:
Niniz
8/20/14, 9:43 PM
#7

Jag har provat BM och tyckte det fungerade jättebra! Tyvärr hade jag inte tiden att tvätta det med BM i längden, så nu schampoonerar jag med lågt sulfat schampoo en gång i veckan och tvättar håret slarvigare med siliconfritt balsam övrigt. Inte lika bra som BM kanske, men om ni inte skulle ha tid för BM så är det ett bra alternativ som skonar håret mer än att bara använda schampoo som vanligt. Just nu letar jag efter ett sulfatfritt schampoo. :D Så mitt tips är: skulle det visa sig att BM funkar mindre bra för dig/du inte har tid så bli "delvis BM" :P Använd schampoo så sällan som möjligt! Ska snart försöka minska min schampoo användning ytterligare och bara använda schampoo varannan vecka :)

The_pearl
8/29/14, 7:17 AM
#8

BM tar inte längre tid än en vanlig hårtvätt? :) Jag har fortfarande inte hittat riktigt rätt balsam.. svårt å veta vad som fungerar riktigt bra till sitt hår.. Men något att tänka på NÄR du tvättat håret är att inte använda frotte'handdukar till håret! Använd bomull (typ en t-shirt) eller en microfiberhandduk! Håret blir frissigt av frotte'n! :)

[MARWAKE]
8/30/14, 10:59 AM
#9

Oj det ska självklart stå "det fungerar super" i #5 märkte jag nu :P

Niniz
8/30/14, 11:43 AM
#10

Det kanske är olika för olika människor då… Om jag ska få mitt hår rent med BM måste jag massera/skrubba hårbotten längre, låta balsamet verka längre och skölja längre än om jag tvättar med schampo.  Jag tvättar nog håret minst en kvart längre! Så därför tycker jag det är lättare att använda schampo en gång i veckan och "slarv tvätta" med balsam i mellan.  Dessutom tycker jag att det är skön att slippa oroa sig för att råka använda ngt med silicon även om jag undviker det. 

Det kan ju också ha varit så att det tog längre tid för mig för att jag hade fel balsam kanske?

Praefatio
8/30/14, 5:23 PM
#11

#1 Gliss daily oil elixir är inte godkänt… Första ingrediens är en silikon.

Stortroll
8/31/14, 1:04 PM
#12

vad ska man ha för sista tvätten shampoo och vad ska man ha för balsam?  Hu ofta behöver man tvätta håret? kanske ska testa (är inte säker). men om det inte funkar hur ska jag då göra för att sluta?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Alexxiis
8/31/14, 10:30 PM
#13

#12 Kul att du funderar på att testa! Det är verkligen värt att prova men kom ihåg att det kan ta ett tag tills ditt hår vänjer sig vid bara balsam mm. 

Sista tvätten schampot som jag och många andra använder sig utav är Coop extra's schampo. Det finns att köpa på Coop för ca 13-15 kr. 

Tvättbalsamet som jag och återigen många andra människor använder sig utav är Coop extra's balsam. Det köper du också på Coop för ca 13-15 kr.

Vårdande balsamet som jag använder mig utav är Garnier respon's avocado and shea butter conditioner. Det hittar du i de flesta livsmedelbutikerna för tjugolappen.

De produkter jag nämnde här ovan är dom populäraste produkterna inom balsammetoden. Om du vill veta lite mer om godkända produkter och hur balsammetoden fungerar rekommenderar jag lockig.se

Hur ofta du behöver tvätta håret är väldigt individuellt. I början innan håret har vant sig kan man behöva tvätta det lite oftare. Men ungefär när ditt hår inte känns fräscht längre.

Om du vill sluta med balsammetoden bara slutar du. Alltså du börjar använda schampo i din hårbotten och balsam i längderna, precis som du gör nu när du inte kör på balsammetoden. 🙂

Annons:
Praefatio
8/31/14, 10:46 PM
#14

#12 Jag fyller på #13:s lista lite ifall du, liksom jag, inte har något Coop i närheten.

Sista tvätten-schampot jag använder är Garants Såklart schampo. Finns på Willys och Hemköp och kostar 20-25 kronor.

Tvättbalsamet jag använder är Garants Såklart balsam. Finns också på Willys och Hemköp och kostar också 20-25 kr men jag upplever att man behöver använda mycket mindre mängd av Såklart än av Coop x-tra, så min totala kostnad blev ändå samma i månaden när jag bytte från Coop till det lite dyrare Såklart.

Vårdande använder jag lite olika, just nu Barnängen Volym eftersom det fanns på Gekås i Ullared, men i vanliga fall brukar jag använda Garnier Fructis Nordic hair care för att det luktar så gott.

Vet inte om jag håller med om att Coop x-tra är populärast, jag vågar nog påstå att Garant och Coop är ungefär lika populära och vanliga. Oavsett så har båda två fördelen att man kan köpa dem i sin vanliga mataffär 🙂 Den här sidan tycker jag är grym vad gäller att hitta godkända produkter! Även Lockig.se som #13 rekommenderar.

Jag tvättar håret när det känns smutsigt, någon gång i veckan. Det tar ett litet tag för håret att ställa om sig om man har tvättat det väldigt ofta tidigare, då får man dra ut på tvättarna långsamt.

Zadeira
9/3/14, 6:25 PM
#15

Jag använder följande:

Sista schampoo: Garnier Respons Nektar

Tvättbalsam: Be Well från Netto, Neutral Balsam eller Garant Såklart

Vårdande balsam: Garnier Respons avocado and shea butter

Är på jakt efter något nytt vårdande balsam då jag inte är helt nöjd med det jag har nu. Har inte heller hittat någon inpackning jag trivs riktigt med men det känns inte som det viktigaste, inpackning är bara "bonus" för mitt hår vid särskillda tillfällen.

Alexxiis
9/4/14, 5:50 PM
#16

#15 Jag rekommenderar jag Loréal elvital nutrigloss. Det är iaf den inpackningen jag använder och jag tycker den är toppen!

The Fame
10/11/14, 9:30 AM
#17

Jag började med balsammetoden igår, men nu har jag med viss panik insett att jag läst fel och att mitt sista schampo innehöll silikoner. Borde jag göra om sista tvätten med ett godkänt schampo? Vad händer om jag inte gör det?

[Lilyz]
10/11/14, 12:25 PM
#18

#17 Ja det måste du. Annars kommer silikonerna finnas kvar i håret och det kommer antagligen kännas äckligt och smutsigt efter ett tag.

Linnslins
10/11/14, 7:36 PM
#19

Jag tvättar med garant såklart och vårdar med tresemme naturals. Om håret behöver något extra brukar jag ta olivolja som jag masserar in i hårbotten och ut i längderna. Låter sitta så länge jag orkar och sen tvättar ur. Eller så gör jag en smt (vårdande balsam, glycerin (typ aco glidslem eller klick glid) och honung) som jag micrar ljummet och har i håret som inpackning så länge jag orkar. För att få spänst i lockarna brukar jag krama upp lite vårdande balsam blandat med glidslem när håret är dyblött sen ploppar jag. Förr kokade jag ofta linfrögele som jag använde i stället för glidslem. Ger bättre spänst men måste krama ur det hårda när håret torkat.

Stortroll
10/14/14, 9:16 PM
#20

Exakt vad får inte finnas i sista scampoo tvätten och i balsamen

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: