Annons:
Etikettstyling-och-knep
Läst 1307 ggr
[mitzylinnea]
4/6/15, 10:55 PM

Balsammetoden

Hej! 

Jag har väldigt långt hår och börjar bli vääldigt less på att varje dag fundera på om kökssaxen ska bli dagens redskap… Det går knappt att borsta efter en dag på stallet och att borsta håret blött är bara att glömma… 

Sen vill jag inte att ni länkar iväg mig till någon info-sida. Jag vill veta vad NI tycker, vad NI gör och vad NI använder. Så nu till frågorna, 

Vad använder du för balsam/schampoo? Hur funkar det? Kommer det funka på mig? Blir inte håret fettigt? Funkar det för er?

Annons:
Scorpio97
4/6/15, 11:06 PM
#1

Om du söker härinne samt inne på hår iFokus så finns det massa sånna här trådar redan, där folk berättar om sina egna erfarenheter. Bara så du vet.

Jag använder:
Sistaschampo- Barnängens blåa schampo
Tvättbalsam - Coop Extra Balsam
Vårdande balsam - Garnier Respons Avokado & Sheasmör 
Inpackning - Garnier Respons Körbär och Pärlemor
Gör även en del inpackningar själv, mestadels honungsvatten just nu. Även mandelolja har jag som extra återfuktande ibland. 

För mig fungerar det bra. Jag blöter håret, masserar in tvättbalsamet i hår och hårbotten. Väntar 5-10 min. Sköljer ut med massage. Upprepar med vårdande balsam. I perioder har jag torr hårbotten och då skippar jag det tvättande. 

Jag började sommaren 2013. Har alltid haft fett hår och fått duscha varannan dag. Numera kan jag oftast tvätta håret var tredje-fjärde dag om jag vill. Håret ser dessutom friskare ut, jag släpper mindre hår och det växer fortare. I början fanns dock en period då det var något fetare. När jag använde schampo tidigare fick jag i perioder stora sår i hårbotten för att jag var så torr. Numera kliar det bara och det försvinner snabbt med honungsvatten eller genom att ta bort tvättbalsamet några gånger.
Har dock fått prova en del olika produkter innan jag hittade rätt.

Men det är omöjligt att säga om det fungerar för dig. Vissa fungerar det för direkt, andra får experimentera med massa olika balsam och för vissa fungerar det aldrig. Men det skadar inte att prova.


//Jessie

J0554N
4/21/15, 3:51 PM
#2

Jag använder Yves rochers nutri repair schampo med jojoba olja, schamponerar bara "skallen" då jag ändå inte använder produkter i håret så behöver inte tvätta hela håret. efter dusch drar jag igenom längderna med olika RENA oljor som kokosolja, olivolja, kakaoolja. Ev. leave-in balsam endast i topparna.  Använder också oljor som inpackning, älskar det, gör håret jättemjukt. Mitt långa hår blir aldrig tovigt, inte ens en heldag i stallet 😃

Strong people don't put others down, they lift them up. 


[mitzylinnea]
4/25/15, 3:20 PM
#3

Jag kan bara drömma om  otovigt hår efter en stall dag…

[Rhodugune]
4/25/15, 11:48 PM
#4

#3 Hur har du håret då?
Om du har det utsläppt skulle jag rekommendera att du börjar ha det uppsatt, kanske en lågknut så du fortfarande kan ha hjälm eller en vanligt fläta?
Det hjälpte mig när jag hade häst, annars hade det slitit på min hår alldeles för mycket. :)

Själv använder jag Neutrals balsam som tvättbalsam och Tresemme Naturals som vårdande och mixrar ihop mina egna inpackningar, en favorit nu är lika delar av mitt vårdande balsam, med en del honung och en del mandelolja som får sitta i längderna ett par timmar innan tvätt.

[mitzylinnea]
4/26/15, 10:40 PM
#5

får panik av uppsatt hår…

[Rhodugune]
4/27/15, 11:38 AM
#6

#6 Det låter väldigt jobbigt att du känner så, får du även den känslan av att samla ihop håret i nacken genom att fläta det?
På det viset ändras det inte så mycket hur ditt hår normalt hänger och flätar du löst så borde du inte känna hur det drar i hårbotten heller. 

Det är väldigt svårt att komma undan att håret blir tovigt om man rör på sig mycket så håret gnuggas emot kläder och kanske blir fuktigt för att du är ute eller av att du kanske svettas när du jobbar och har man håret löst.

Kanske du kan samla upp håret uppe på huvet och dra på dig en mössa över, så det kommer ur vägen?

Annons:
[mitzylinnea]
4/28/15, 7:26 PM
#7

Jag fryser lätt om "nacken" med håret uppsatt. Det värsta är att ha håret uppsatt, fy alltså :/

[mitzylinnea]
4/28/15, 8:30 PM
#8

Kan nån lista ämnena man ska undvika i både sista schampo och balsamen?!

[mitzylinnea]
4/28/15, 8:39 PM
#9

eller lista balsam/shampo som är okej!

[Tilde]
5/23/15, 5:42 PM
#10
Upp till toppen
Annons: