Annons:
Etikettstyling-och-knep
Läst 5645 ggr
[Tilde]
11/4/17, 3:22 PM

Hårdagbok: Såhär sköter jag mitt hår

Jag har tyvärr vanvårdat mitt hår extremt mycket under mitt liv och bara det senaste året har jag färgat det samt blekt det ett flertal gånger, för att inte tala om hur mycket jag har plattat det…. Mitt hår har gått från typ 3a till 2c och jag har nu bestämt mig för att banna färg/blekmedel och plattång/locktång. Jag kapade 20 cm eller mer för en månad sedan och satsar nu få på att få det friska håret att växa ut. Jag låter dessutom luggen (som jag har plattat i 15 år) växa… vilket är ett stort steg för jag hatar egentligen min panna! haha Men det känns bra. Längtar tills håret blir längre! 

På natten:
Varje natt sover jag nu med ananasfrisyr och jag har beställt en sidenmössa att sova i. Detta ger volym och undviker både slitage och att lockarna förstörs av friktionen mot kudden. 

Tvätt:
Jag kör på balsammetoden, tvättar alltid håret med bara balsam (inga mer silverschampon för mig!!) som är BM-godkänt. kammar med em väldigt bredtandad kam och borstar sedan med en Tangle teezer - OBS! Endast när håret är inpackad med massa balsam! När jag söker ur balsamet gör jag det med kallt vatten för att behålla mer vätska i hårstråna. Jag kramar ur vatten från håret med händerna genom att scrunch:a. Sedan har jag i mina produkter, Rockin' ringlets och Spiralicious från Jessicurl - men jag gillar nog Confident coils bättre… Sedan scrunch:ar jag håret med en fiberhandduk och applicerar en till gel. Använder Wella Shockwaves nu då den funkar bra för mig mitt hår. Denna stryker jag lätt över håret och scruncha:ar när jag böjer mig fram. Sätter ibland upp håret i en turban med en kökshandduk i en kvart, men annars hår jag direkt till nästa steg.

Torka:
Allra oftast låter jag håret lufttorka, men ibland använder jag en hårfön med diffuser (endast kalluft). Fönar i så fall tills håret känns halvt torrt och låter det sedan lufttorka. Byter bena då pch då medan håret torkar också. Om håret känns krispigt från produkterna fönar jag det igen och scrunch:ar åter igen. Sedan slutar jag röra håret för att inte skapa frizz. 

**Andra, tredje, fjärde dagen: 
**Jag ska försöka tvätta håret ca två gånger i veckan från och med nu. Så fort jag får min sovmössa kommer jag att slippa det mesta i detta steg, men tills dess brukar jag blöta håret på morgonen. Mina stylingprodukter sitter ju kvar så jag behöver oftast inte använda mer. Har eventuellt i lite balsam i topparna och låter det sitta i. Böjer mig fram och rufsar försiktigt till hårbotten så känns håret som nytt! :) Är det tredje dagen använder jag förmodligen torrschampo (BM-godkänt såklart). Känns lockarna tråkiga blöter jag dem helt eller sprayar med en blandning mellan balsam och vatten. Uppdaterar denna tråd då och då med bilder på lockarnas utveckling. Lägger upp en "före"-bild så snart mitt hår har torkat!

Annons:
Annielle
11/4/17, 3:30 PM
#1

Vad bra att du börjat ta bättre hand om håret! Sidenörngott är ett annat tips! Skulle aldrig klara av att ha något på huvudet när jag sover nämligen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tilde]
11/4/17, 3:35 PM
#2

#1 Tyvärr för dyrt för mig som student, men annars hade jag satsat på ett set för hela sängen (vill inte bara ha ett örngott). Får önska mig i julklapp! :)

[Tilde]
11/4/17, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

DAG 1 

Mitt hår har mest vågor och S-lockar istället för mina vanliga korkskruvar. Frissigt mest på bakhuvudet och definitivt lockigare mot hårbotten där håret inte är slitet. Känns dock mjukt, bara torrt i topparna. 

Idag har jag tvättat håret, haft i mina produkter och låtit håret lufttorka. Tänkte tvätta det igen på måndag då jag känner att håret behöver så mycket fukt som möjligt och lockarna snabbt blir fula just nu. Blir nog tvätt varannan dag i ca en vecka och sen två gånger i veckan efter det… bara så hårbotten kan vänja sig vid att inte bli rengjord med silverschampo (som jag brukade använda någon gång i veckan).

[Tilde]
11/6/17, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

DAG 3 Produkter: Jessicurl Rockin' ringlets och Jessicurl Spiralicious Torkning: Lufttorkning + diffuser med kall luft Textur: Mitt hår är mycket mindre frissigt med mer definierade vågor. Jag har några enstaka korkskruvar som ramar in ansiktet men annars är det mest vågor. Jag bestämde mig för att sätta in bilden från dag 1 till höger om alla nya bilder så man slipper scrolla upp för att jämföra! :)

[Tilde]
11/8/17, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

DAG 5 Produkter: Jessicurl Rockin ringlets och Jessicurl Spiralicious Torkning: Diffuser tills håret var 95% torrt Textur: Fler lockar än sist, mer definition. Om man jämför med före-bilden har jag mycket mindre frizz och fler lockar börjar komma fram! Övrigt: Fick äntligen hem min sovmössa i satin och en stylinggel från Wella som har funderat bra för några år sedan. Hoppas den kan hjälpa håret att hålla lockarna bättre och ge extra fukt. :)

[Tilde]
11/14/17, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

TVÄTT 5 Produkter: Jessicurl Spiralicious, Jessicurl Rockin ringlets och Wella Shockwaves Torkning: Ploppning, diffuser med kall luft och lufttorkning Textur: Lockarna är inte lika utdragna, fler korkskruvar främst runt ansiktet (fast bilden är tagen efter flera timmar utomhus med halsduk och mössa)… ;) Är jätteglad att jag inte har lika många raka/småvågiga partier!

Annons:
[Tilde]
11/20/17, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

TVÄTT 7 Produkter: Jessicurl Spiralicious, Jessicurl Rockin ringlets och Wella Shockwaves Torkning: Ploppade, lät lufttorka och fönade sedan med diffuser Textur: Känns som jag får fler och fler lockar och mindre frizz efter varje tvätt! Bilden är tagen efter en dag i skolan, jag gick dit och hem med mössa och halsduk då det snöade… Lockarna höll rätt bra ändå :) Längtar tills luggen växer ut också, är i ett awkward stadium just nu haha

[Tilde]
11/22/17, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

TVÄTT 8 Känns som jag har hittat rätt ordning att applicera produkterna nu. :) Rocking ringlets först, sen Shockwaves och Spiralicious efter ploppning! Börjar märkas stor skillnad på håret nu och då - yaaay!

[Tilde]
12/17/17, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har ingen koll på vilken tvätt det är nu… och produkterna är desamma. Jag har dock märkt att om jag fönar håret (som idag) får jag mindre lockar nedan de blir tjockare och mer korkskriviga annars. Min lugg är för övrigt bara korkskruvar! :) Så när mitt hår växer ut och jag kan klippa bort det slitna blir det nog riktigt snyggt!

[Tilde]
1/10/18, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

MÅNAD 2 Det har nu gått drygt två månader sen jag slutade platta, färga eller på annat sätt skada mitt hår - och oj, vilken skillnad! Inte nog med att lockarna är mycket finare (tydligare, tightare) och håret är mindre frissigt… Det har blivit mycket längre! Detta trots att jag har trimmat det. :) Idag använder jag fönen varje gång jag har tvättat håret, för extra volym, men annars är det samma produkter och vanor. Blir kul att se hur det ser ut om ytterligare två månader!

[Tilde]
1/25/18, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag tvättade jag håret för första gången på ungefär en vecka. Det kanske gör så lockarna blir lite fulare… men oj så långt håret har blivit på sistone! Och verkligen om man jämför med min före-bild! Nu är mitt hår dessutom för det mesta min naturliga hårfärg :) Jag får superfina korkskruvar runt ansiktet och rötterna börjar bli väldigt fint lockade. Spännande!

[Tilde]
2/7/18, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mitt hår växer så det knakar! :D idag blev inte lockarna så fina för jag hade rätt bråttom imorse, men nästa gång jag tvättar håret ska jag ploppa, så hoppas jag på mer volym vid rötterna. Har slarvat lite med håret under natten och ska bli bättre på det igen… Jag ska också köpa Jessicurl Confident coils igen, plus deras inpackning (så fort jag får CSN). Hoppas på fina resultat!

[Tilde]
2/9/18, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är mina produkter! Från vänster: 1. Urtekram Leave-in conditioner - använder sällan, luktar konstigt (inte kokos som den ska lukta) men funderar bra för att fräscha upp otvättade lockar. 2. Jessicurl Rockin' ringlets - använder efter varje tvätt och gillar den skarpt! Har räckt i över ett år. 3. Jessicurl Spiralicious - använder också efter varje tvätt. Bra mot frizz men tror inte den gör så mycket annat i mitt hår. 4. Jessicurl Confident coils - favoriten! Hade den tidigare men har inte använt den på ca ett år efter den tog slut. Nu ska jag börja med den igen. 5. Jessicurl Deep conditioning - inte testat än men ska tvätta håret imorgon och använda denna i 30-60 min. Uppdaterar sen! 6. Wella Shockwaves - brukade använda denna för flera år sedan då den ger bra "hold" på håret (blir dock lätt krispig). Skulle inte köpa om den då den inte är vegansk men den fungerar väldigt bra för priset!

Annons:
[Tilde]
2/10/18, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är mitt hår efter inpackningen :) Mina lockar blev rätt fula för jag sköljde ur inpackningen framåtböjd och lät sedan håret lufttorka… Använde inte heller så mycket stylingprodukter. Men! Mitt hår känns väldigt mjukt och återfuktat och det luktar helt fantastiskt! Jag har dessutom ovanligt mycket volym, vilket jag inte hade förväntat mig och håret är ganska glansigt där det inte är slitet. Jag tror att om jag fortsätter använda inpackningen ca en gång i veckan kommer det att ge jättefint resultat. Jag hade inpackningen i håret i ca 30 min (packat i plast och sedan min microfiberturban). Nästa gång ska jag skölja håret i duschen och inte bara lutad över duschbrunnen. Tror att det kan bli riktigt snyggt med styling då! Nästa månad ska jag trimma topparna. De är fortfarande väldigt slitna och målet är att låta min naturliga färg växa ut helt till slut. Försöker låta håret växa så jag klipper hellre lite åt gången än att klippa mycket igen. :)

[Tilde]
2/28/18, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär blev håret efter andra inpackningen av Jessicurl Deep conditioning (en tvätt efter, lockarna blir aldrig fina samma dag). Tycker den återfuktar väldigt bra - håret blir så mjukt och fint efteråt! Men jag kan inte använda inpackningen mer än två gånger i månaden för annars blir håret fett… :/

[Tilde]
3/20/18, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Håret växer så det knakar! Jag har också börjat få mer babyhår i pannan sen jag slutade platta luggen! :) Måste toppa mig snart dock… vill bli av med det slitna. Har slarvat med inpackningen, men annars sköter jag håret som vanligt.

[Tilde]
4/8/18, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Det börjar ta sig nu! Luggen har vuxit ut och jag har lärt mig att lockarna blir som finast när jag fönar håret halvtorrt och sedan låter det lufttorka! :) Jag har inte tagit någon ny bild på bakhuvudet men får göra det snart för att jämföra längden.

Upp till toppen
Annons: