Annons:
Etikettgenerellt-om-lockar
Läst 2779 ggr
GhostNugget
2018-07-16 01:29

MASSOR av frågor om lockigt hår

Hejsan. Jag har massor av frågor om mitt hår som jag skulle säga är mestadels 2b/2c. Men längst fram precis vid öronen så är mitt hår väldigt lockigt ungefär 3b och på det översta lagret hår längst bak av mitt huvud så är det bara lite vågigt. 

Hela mitt liv har jag gnuggat håret med en grov handduk för att få det torrt (lärt mig det från min mamma som har pixiecut och det tunnaste och plattaste håret genom alla tider och inte kan ett dugg om tjockt, lockigt hår) och plattat det då och då men nu det senaste året så har jag låtit det lufttorka eller bara kramat ur vattnet och sen låtit det lufftorka. 

Jag har hört att man ska använda mikrofiberhandduk och "de-tangle" håret med en kam när det fortfarande är blött. Ska man använda samma schampo och balsam märke hela tiden? Min familj växlar så fort ena flaskan tar slut och jag har märkt att vissa känns bättre men finns det några specifika märken som passar lockigt hår bättre? Jag tog en paus med att använda balsam i flera månader då jag fick känslan av att det tyngde ner mitt hår och gjorde det plattare men ska jag börja använda balsam igen?

Jag föredrar att ha mitt hår i axellängd då jag tycker att jag passar bäst i det och mitt hår är väldigt tjockt så varje gång jag är hos frisören så plattar de mitt hår och klipper till det efter mitt platta hår så sen när jag duschar och det blir lockigt ser det lite knasigt ut men det verkar inte bli lockigare då det är kort.

Jag älskar mitt lockiga hår när det väl är lockigt men när det beter sig hur som helst får jag lust att raka av det 😮 Någon som vet vad jag ska ta mig till? 

Många frågor och funderingar, hehe. Förresten så är mina hårstrån gummiaktiga men jag har aldrig färgat eller blekt det, är det slitet?

Mvh

Annons:
GhostNugget
2018-07-16 01:38
#1

Förresten, detta kan vara äckligt för vissa, men jag har ganska mycket mjäll i den främre delen av min hårbotten och det kan komma ganska stora hudbitar ibland och jag har försökt bli av med det i ett år snart vet någon hur jag ska göra?

Diana The Celt
2018-07-17 11:26
#2

Jag hade samma problem för par år sen med svår mjäll. Provade alla mjällschampon men inget fungerade tills jag provade selsun på apoteket och även deras fungoral. Använde upp båda flaskorna och sen dess ingen mjäll ännu :) 
Selsun bryter ner mjällen och fungoral dödar den svamp som ofta orsakar svår mjäll. 
När jag hade svår mjäll upplevde jag också att balsam tyngde ner håret jättemycket och gjorde det mer fettigt snabbt men efter mjällkuren kan jag använda balsam i all mängd utan problem :) 

Rekommenderar STARKT microfiberhandduk, hade svårskött hår som ofta blev frissigt och jobbigt att fixa varje dag och hålla snyggt. 
Jag har bytt hårvårdsrutin till det här: Använder schampoo 2 ggr, sen balsam i ca 5 - 8 min (hjälper jättemkt!), sen stylar jag med antingen gele eller spray från jessicurl och på med microfiberhandduken :) 
Innan jag sätter på handduken så scrunchar jag håret och lockarna, använder ingen vanlig handduk längre och det har gjort susen för mitt hår. 

Hoppas det hjälper!

Knektstugan
2018-11-13 16:41
#3

Va menas med scrunchar?

Zolunia
2019-01-19 16:07
#4

Scruncha är att klämma lockarna eller håret nerifrån och upp. :) Mvh, Zolunia

Knektstugan
2019-02-16 09:39
#5

jaha tack för svar nu vet ja!

Upp till toppen
Annons: