Klippa 2-åring med lockigt hår
Vet inte om någon här har erfarenhet, men jag chansar.. Har en liten tjej här hemma som i vanliga fall har helt underbart hår med dom vackraste korkskruvarna. Nu är hennes hår dock så pass slitet (aldrig klippt) att det bara ser ut som en risbuske… Jag har ingen som helst erfarenhet av att klippa hår, men iom corona finns det inte i min värld att sätta henne hos en frisör nu, o väntar jag ett halvår - år lär hennes hår vara totalförstört o dom får raka av allt eller nåt (ni förstår vart jag vill komma). Jag vill alltså veta hur jag går till väga när jag klipper henne?! Så rädd att förstöra min prinsessas vackra hår…
Jag har alltid klippt all i familjen, söner har lockigt hår, och det har inte varit några problem.
Det viktigaste är att ha en riktigt bra sax, ingen från mataffären, kolla på nätet.
Det behöver inte vara en tusenkronorssax, kolla ex vis här.
https://ansiktsmaskbutiken.se/frisorsaxar
Du behöver också en bra pinnkam, och några stora clips.
Och gärna något som kan sysselsätta din dotter, för att bli klippt är tråååkigt. En bra bok, TV eller platta om ni använder sådant.
Kamma först igenom håret med en glestandad kam, är det tovigt så börja nerifrån och red ut.
Klipp håret torrt, och börja uppifrån. Hitta en tova hår som är rätt jämnlång och dra ut den så att alla strån blir ungefär lika långa. Klipp av ett par cm och se om det ser bättre ut, annars får du ta lite mer. Fortsätt så slinga efter slinga och klipp lika mycket. Lockigt hår är mer förlåtande än rakt så du behöver inte vara så orolig.
De slingor som är klippta fäster du upptill på huvudet med ett clips.
En bra sak för håret är att inte torka med frotté när man tvättat, jag använder gamla, urtvättade linnehanddukar. Att sova på sidenörngott är också skonsamt mot håret och motverkar tovor. Kanske känns lyxigt för ett barn, men är en investering.
Många schampon och balsam är uttorkande för håret - bäst är inget kemiskt alls.
Lycka till! 👍
#1: Tack! Gjorde ungefär på detta vis o det blev helt ok! Brukar låta hennes hår lufttorka, tvättar det med enbart balsam (någon gång väldigt sällan med schampoo om det verkligen behövs), ca 1 absolut max 2 ggr i veckan. Menar du att man ska använda enbart vatten ellerfinns det nåt annat man kan ha i?
Tack!
Jag slutade med alla sorts kemikalier i håret för över 10 år sedan. Trots att jag är snart 70 är mitt hår bättre nu än när jag var ung. Har tunna, tunna hårstrån som lätt går av, men nu är jag ganska nöjd med håret och det växer fortare än när jag var ung. Gör ibland en inpackning med örter, men hon som är så liten behöver nog inte det.
Lufttorka är det bästa för håret, har hon lockar (lyckosten) så är det mer fluffigt också.
Vad kul att du vågade. 👌 Nu kanske hon aldrig mer behöver gå till frisör, jag klipper fortfarande mina barn fast de är vuxna.
Jaha okej. Blir det inte torrt? Och om det skulle bli det, kan man ha i någon olja eller liknande? Jag använder alltid spraybalsam när jag kammar håret på henne, finns det något alternativ till detta? Den "kunskap" jag har kommer från en artikel om barns lockiga hår, och enligt den skulle hennes hårtyp tvättas med enbart balsam, kammas när balsamet satt i och sen bara kramas ur med handduk o få lufttorka. Även sprayas med spraybalsam innan man kammar på morgonen. Hennes hår blev väldigt torrt när jag använde schampoo så tycker absolut det går ihop att det ska må bättre utan några kemikalier, vill gärna bara höra mig för och kolla lite innan jag börjar mixtra; )
Nej, mitt hår är inte torrt. Det där sköter kroppen om själv. Såvida man inte lider av ovanligt torr hud. Kemikalier torkar ut huden och håret.
Jag har ju ingen erfarenhet av just din dotters hår, kanhända hon behöver balsam, var i så fall noga med vad det är i den. Parabener och silikon vet jag är uttorkande, även petroleumfetter. Det kanske är omöjligt att kamma ut hennes hår utan balsam, speciellt om hon är håröm.
Jag har fått lära mig att håret är extra känsligt när det är blött så man måste vara extra försiktig när man kammar blött hår.
Om du frågar en frisör så minns att de vill alltid sälja produkter, en del är säkert bra, men man måste läsa på noga och kolla upp alla ingredienser själv. Här är en sajt jag brukar använda mig av:
http://www.shenet.se/ravaror/start.html
Tack så jättemycket! Hon har lite torr hud, torrfläckar m.m. Dock inget hon får några receptbelagda grejer för (jag har atopiskt exem o har själv alltid varit jättetorr). Ska testa utan någonting! Hon är inte håröm :) Tack, jag ska gå in och läsa!
På Shenet kan du lära dig att göra egna salvor om du är intresserad.
Jag köper nästan inget sånt färdigt, bara Weledas handkräm med havtorn eller pomegranate.
Det finns många fina fetter som man kan mixa själv.
Tex kokosfett med bivax och lite jojoba eller kakaosmör. Hundra gånger bättre än något du kan köpa.
#7: Tack för bra tips!!